Lasykar Pelangi


Merupakan karya novel pertama penulisnya Andrea Hirata. buku ini diterbitkan pada tahun 2005 dan telah dicetak semula sebanyak 2 kali. Ini merupakan novel dari Indonesia. Novel ini menceritakan kehidupan keluarga miskin yang bersekolah di Muhammadiyah di Pulau Belitong. Watak-watak didalm novel ini adalah Ikal,Lintang,Sahara,Mahar, A Kiong, Syahdan,Kucai,Borek,Trapani dan Harun. Mereka menggelarkan diri mereka Lasykar Pelangi. Pada bahagian akhir cerita, seorang ahli baru hadir yang bernama Flo menjadikan mereka semua 11 orang.

Lasykar Pelangi merupakan buku pertama dari tetrologi Lasykar Pelangi. Buku berikutnya adalah Sang Pemimpi,Edensor dan Maryamah Karpov. Pada tahun 2008 Lasykar Pelangi telah dijadikan filem.

Terima kasih buat Hazim sebab sanggup pinjamkan buku ni kepada aku..secara kesimpulannya..bagi mereka yang pernah menonton filem tersebut,lebih baik membaca novel ini..semuanya diterangkan da diceritakan dengan lebih mendalam..pertama kali membaca novel dari Indonesia dan bahasa dan metafora yang digunakan masih boleh difahami.

4/5


1 comments:

Blogger said...

Your Affiliate Profit Machine is ready -

And getting it running is as simple as 1...2...3!

Here is how it works...

STEP 1. Choose which affiliate products you want to push
STEP 2. Add push button traffic (this ONLY takes 2 minutes)
STEP 3. Watch the system grow your list and sell your affiliate products on it's own!

So, do you want to start making profits??

The solution is right here

Post a Comment